Monday, 13 April 2015

Mee Sup "Ikut Suka Style"

Assalamualaikum sume!!!!

Dah mkn kah?? Jom masak2.... arini nk mkn mee sup..."ikut suka style"...hihihii.....


Bahan2:
Mee kuning (ikut suka nk byk mana)
Sayur sawi bunga (yg ni x pahit)
Lobak merah
Tomato
Telur 1 biji (klu nk)
Bebola ikan/ayam/ketam/udang (pilih lah ikut tekak memasing)
Bawang putih 1 ulas
Cili padi 3 biji
Minyak zaitun sedikit utk menumis
Garam seckup rasa
Minyak bijan (klu ada)
Bawang holand (sikit je,klu x nk pon xpe)
Stok ayam/daging (utk kuah) @ guna air biasa pon blh.. 

Cara2;
- Mee kuning dibasuh n celurkan skjp n ketepikan
- utk kuah sup, potong dadu tomato & tumis smpi agak lembik. 
- pastu masukn fishball or apa2 yg ada n goreng smpi garing skit(aku buat sbb nk kan perasa)
- bwng putih ketuk je n msukn dlm kuali td.hiris2 kasar bwg holand n msukn juga. Tumis smpi naik bau.
- dh wangi semerbak kt dapur, blh lah msuk kan stok ayam/daging or klu xde msuk kn je air biasa. Tgu smpi mendidih jap.
- klu ade syur2 yg keras mcm lobak or bunga kubis, blh msuk kn dlu.tgu skjp. Then baru masuk kn sawi. Klu suka ada telur blh msuk kn skali. Skjp je tau...
- Dah msk, pdm kn api baru ltk garam (ni aku ikut petua org dulu2)... pastu rasa lah.klu x ckup masin tmbh lah garam...hihi.. tp jgn masin2 sgt, nti sakit drah tinggi...susah plak..
- dh msk kuah tu, blh lah tuangkn kt mee kuning yg dh dicelur tadi...klu nk ade aroma skit, blh lah ltk minyak bijan (klu suka ye)..n boleh lah tuang sos skit. X pon nk guna sambal kicap pon blh (ikut selera lah..aku ikut bahan apa yg ada aje...hihi)
- finaly......makan!!!..

Ni dia.... mee sup "ikut suka style"

Dh knyang mkn mee sup, kita mkn mangga...bkn mangga pintu umah ye!!! 
Terbalik aku ni, ptutnya mkn buah dlu, baru mkn yg lain.... hihi...

Buah Mangga bli kt psr malam....


Wasalam...bye2.... ^-^

13 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...